Förändringen är här

Dynabook Inc. (Det tidigare företagsnamnet är Toshiba Client Solutions Co., Ltd.) och dess dotterbolag dekonsoliderades från Toshiba-koncernen den 1 oktober 2018.

* HIDDEN_ACCESSIBILITY_TITLE *

FÖRSTA BÄRBARA DYNABOOK-DATORERNA – SÄKRA, TYSTA OCH ENERGISNÅLA

Stockholm, 9 juli 2019 – Idag är det 'dynabook day' och för att uppmärksamma sin 30-åriga historia lanserar dynabook två nya bärbara datorer, Portégé X30-F och Tecra X40-F. De nya datorerna är de första som lanseras sedan det nya varumärket dynabook lanserades i Europa i april.

De nya datorerna är eleganta i sin design och har en rad funktioner som möjliggör sömlös anslutning och tillförlitlighet. Bland annat finns strömsparläget Modern Standby, den senaste av Intels åttonde generationens processorer (Whiskey Lake), Intels nyligen lanserade Optane-diskar samt en uppgraderad styrplatta som väcker datorn vid beröring. En nydesignad fläkt förbättrar luftflödet och kylningen genom att minska fläktljudet.

– Den 9 juli kallas ”dynabook day” i Japan, då firas 30-årsjubileet av dynabook som varumärke. Därför passar det extra väl att lansera de första bärbara datorerna under det nya varumärket här i Europa idag. Toshiba lanserade världens första bärbara dator redan 1985 (T1100) och den första lättviktsvarianten, DynaBook J-3100 SS001, 1989, säger Damian Jaume, vd för Dynabook Europe GmbH.

– Nu, när vi heter Dynabook Europe, lanserar vi två nya bärbara datorer som bygger vidare på den kvalitetsnivå som förväntas av dynabookprodukter, och som visar på vårt långa arv av mer än 30 års innovation inom bärbara datorer. Vi visar också vårt fokus på säkerhet, kvalitet och innovation, som är fortsatt starkt.

Sömlös anslutning, imponerande prestanda och hög tillförlitlighet

Den senaste generationens Portégé X30-F och Tecra X40-F är utrustade med Windows 10 Modern Standby (MS), en vidareutveckling av Windows 8.1 Connected Standby som använder samma sorts ströminställning på datorer som smarta telefoner, det vill säga att enheten sätts på och stängs av vid beröring.

Enheter som körs med Connected Standby uppdateras när ett lämpligt nätverk är tillgängligt, medan de som har Modern Standby använder alla tillgängliga nätverksanslutningar – trådlösa, mobila eller fasta – för att vara ständigt ansluten till internet och samtidigt dra nytta av strömsparläget S0 som begränsar nätverksaktiviteten när energinivån är låg.

Ytterligare förbättringar för såväl Portégé X30-F som Tecra X40-F inkluderar Wi-Fi 6, den senaste trådlösa standarden som ger snabbare anslutning och mer kapacitet. Wi-Fi 6 baseras på 802.11ax-standarden och ger extremt snabba och tillgängliga anslutningar och har kapacitet att hantera täta, hyperlänkade miljöer.

Båda enheterna drar nytta av utökat lagringsutrymme. Intels Optane-diskar möjliggör snabbare arbets- och datorminne, vilket minskar väntetiderna. Diskarna lär sig också vilka funktioner som används mest, från systemstart till filsökning och programval, och påskyndar dessa processer därefter. De moment och arbetssätt som är mest använda är därför snabbare, smidigare och enklare.

En annan viktig nyhet är den nya fläkten, som utvecklats för att ge en bättre kylningseffekt (luftvolymen har ökats med 10 procent), medan lägre rotationshastighet gör driften tystare.

Slutligen är Portégé X30-F och Tecra X40-F utformade för att uppfylla de högsta säkerhetsstandarderna. Förutom egenutvecklade BIOS och identifieringschippet TPM 2.0, har enheterna stöd för avancerade säkerhetsfunktioner som Secure Launch-skydd och System Management Mode-skydd.

Portégé X30-F and the Tecra X40-F finns tillgängliga från och med september/oktober 2019. För mer information om de nya dynabook-enheterna, se http://www.toshiba.se/generic/business-solutions/.

-SLUT-

För mer information, produkttester och pressbilder, vänligen kontakta:

Anna Lagerkvist, Cloudberry Communications
anna@cloudberry.se

Mer information

Besök vår webbplats för den senaste produktinformationen och vår blogg för vidare information. Eller kontakta oss via Twitter eller https://www.linkedin.com/company/dynabookeurope/.

Om Dynabook Inc.

I mer än 30 år har Toshibas laptops och teknik satt nya standarder för innovation, kvalitet och pålitlighet. Nu majoritetsägt av Sharp Corporation, fortsätter Dynabook Inc. i denna tradition för att leverera värde och service som hjälper våra partners och kunder att nå sina mål.

För mer information, se: http://www.dynabook.com/.
Publicerat: 09 jul 2019